FAQ

Hieronder vindt u de meest gestelde vragen. Klik op een vraag om het antwoord te lezen. Staat uw vraag er niet tussen, dan vragen we u contact op te nemen met onze helpdesk. Klik op de Support knop voor onze contactgegevens. 

Nieuw boekjaar BRIGHT-Factuur

Factuurnummer voor nieuwe boekjaar

Veelal is in het factuurnummer het jaartal opgenomen (bijv. 20196789). Wilt u het factuurnummer voor 2020 goed laten beginnen pas dan het

factuurnummer aan.

  • Ga in het menu naar Beheer à basisinstellingen à tabblad facturering
  • Vul onderaan een nieuwe regel in. Jaar 2020
  • Vul bij inkoopfact.nr het laatste factuurnummer in: dus bijvoorbeeld 20200000. De eerste factuur wordt dan 20200001.
  • Doe dit ook voor de verkoop- en verzamelfacturen.
Nieuw boekjaar BRIGHT-Optimad

1. Prijslijst

De prijslijst in Optimad geldt voor een bepaalde periode. Veelal is dit t/m 31-12-2019.

Indien voor 2020 dezelfde prijslijst wordt gebruikt kan einddatum bij de prijslijst worden aangepast. Dit kan via het menu [Stam]. Indien voor 2020 andere prijzen gelden, moet een nieuwe prijslijst worden aangemaakt.

2. Dagboeken

Vaak is in het boekstuknummer van de verschillende dagboeken het jaartal opgenomen (bijv. 20195678) Indien dit zo is moet het eerstvolgende nummer worden aangepast.

Dit kan via het menu [Stam, Dagboek].

3. Factuurnummers

Vaak is in het factuurnummer het jaartal opgenomen (bijv. 20196789)

Wilt u het factuurnummer voor 2020 goed laten beginnen, pas dan het volgend factuurnummer aan via menu [Beheer, Basisinstellingen] tabblad Nummers. Laat het eerst volgende nummer beginnen met ‘2020’.  Indien ook in het ordernummer het jaartal is opgenomen, kan dit ook daar worden aangepast.

Opmerking

Vanaf versie 15.1a is het mogelijk om per jaar de ordernummers en factuurnummers in te stellen. Dit betekent dat u nog in boekjaar 2019 en 2020 kunt factureren.  Het versie nummer is te vinden bij (Help, info).

4. Afsluiten boekjaar (1)

Optimad kent geen eindejaar verwerking. Als een periode is afgesloten kan hiervoor een einddatum worden ingevoerd. Dit kan via menu [Beheer, Basis] tabblad Boekhouding.

5. Afsluiten boekjaar (2)

Optimad kent geen eindejaar verwerking. Wel dient u, na het definitief maken van de administratie 2019, de winst (of evt. verlies) weg te boeken van de Verlies/Winst rekening naar een Balansrekening.

6. Voerjaaroverzicht aangifte (indien van toepassing)

Aangifte 2019 dient vóór 1 februari 2020 plaats te vinden.

Wat zijn de systeemeisen voor de pc pakketten?

Uw computer of server moet aan bepaalde eisen voldoen om onze PC programma te draaien. Voor het besturingssysteem raden wij Windows 7, 8 of 10 aan. Microsoft Office is nodig als u gebruik wilt maken van de Excel rapportages. Let op dat u de Office 32 bit versie installeert. Het besturingssysteem van uw pc kan wel 64 bit zijn. Verder is het belangrijk dat u schermresolutie minimaal 1280x1024 bedraagt.

Kan ik een pc pakket ook op een server installeren?

Ja dit is mogelijk. U kunt op die manier met meerdere gebruikers in dezelfde administratie werken. De installatie wordt uitgevoerd door een medewerker van BRIGHT Software. Bel met 013 504 6004 om een afspraak te maken voor de installatie.

Wat zijn de systeemeisen van een tablet of smartphone?

Het gezondheidsregistratie programma kunt u ook gebruiken i.c.m. een tablet of smartphone. Wanneer u deze zelf aanschaft, zorg dan dat er een recente versie van Android op staat (Minimaal versie 5.0). Verder is het aan te raden een beschermingshoes aan te schaffen.

Het lukt niet om een GTSKV melding te doen, wat nu?

Wanneer u vanuit I&R Rund een GTSKV transportmelding wilt doen en dit lukt niet, dan krijgt u een foutmelding. Vaak geeft de foutmelding aan wat u moet corrigeren. Lukt dit niet, bel dan met de helpdesk van BRIGHT Software. Informatie over het telefonisch melden vindt u op de website van GTSKV.

Hoe kan ik een onjuiste melding aan het RVO corrigeren?

Wanneer u vanuit onze I&R programma's een onjuiste melding heeft gedaan aan het RVO, dan is het vaak mogelijk deze in te trekken vanuit het programma. Bel met de helpdesk om dit te controleren. U krijgt dan een reset code waarmee u de melding kunt intrekken.

Wat kosten de producten van BRIGHT Software?

De producten van BRIGHT Software zijn modulair opgebouwd. Dat houdt in dat u op basis van de functies die u nodig heeft, het pakket kunt samenstellen. 

Hoe kan ik de verzonden/Postvak-in items van BRIGHT-Exchange inzien?

Via uw eigen inloggegevens voor het BRIGHT-Portaal, kunt u uw berichten inzien. Ga hiervoor naar Berichten --> BRIGHT-Exchange-->Postvak in/verzonden items. 

Komt u er niet uit? Neem dan contact op met onze helpdesk. 

Contact

BRIGHT Software B.V.
Bukkumweg 24F
5081 CT Hilvarenbeek
T. +31 (0)13 504 6004
F. +31 (0)13 504 6005
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Copyright © BRIGHT Software
Website gerealiseerd door: Van Laarhoven Websites